KEK BATIK SIMPLE


 
dua tiga hari ni teringin betul nak makan kek batik biskut marie ni...nak buat bahan tak lengkap..
nak kekedai malas la pulak..tapi tekak ni teringin juga ..takleh nak lupa..terbayang2 dimata kek batik..kek batik..hehe..cam orang mengidam pulak aku ni...
tadi rajinkan sikit gi kedai 1 Malaysia tu...topup mana bahan yg takde tu...
akhirnya tercapai juga hasrat nak buat..walaupon malas kan...
disebabkan nak juga makan
tapi malas...cari la resepi yang paling simple campak2 je..
 
resepinya ada sukatan..tapi aku yang main agak2 je campak...kek ni tak meroyan nak bantat ke hapa ke..
campak2 je la suka hati tangan aku kan...
 
bahan-bahan:
 
1 bungkus biskut marie-patah2kan 4
1 cawan susu pekat manis
3 sb serbuk koko
2 cawan milo
1 biji telur-kocakkan sedikit
250gm butter(pebret aku semestinya buttercup)
3 sb gula(kalau suka manis)
4sb air panas(optional)
 
cara-cara:
1)cairkan butter dengan api perlahan..masukkan gula kacau hingga gula larut
2)masukkan susu pekat gaul rata
3)masukkan telur gaul sebati
4)masukkan pula milo dan serbuk koko..gaul sebati sehingga tidak berketul2..
5)setelah sebati tutup api dan masukkan biskut marie yang telah dipatah2kan...gaul sebati agar semua biskut bersalut adunan coklat tadi
6)masukkan kedalam Loyang yang telah dialas dengan plastic(aku guna Loyang non stik takde ler nak alas2 kan)
7)tekan dan mampatkan padat2 dan simpan dalam peti sejuk...
8)dah sejuk potong makan ler...
 
 
~~~SELAMAT MENCUBA~~~

No comments:

Post a Comment