BUBUR NASI + KENTANG + CARROT

ASSALAMMUALAIKUM...

sidebot ni dah 9 bulan...9 bulan juga la baru dia nak start makan...sebelum ni bf je...
bila dia nak makan boleh la try menu2 yg dia suka kan...
seronok tgk dia makan apa yg ibu buat..suap je habis...
beratnya pon alhamdulillah dah naik sikit...dah 7.8kg dah...dari masa 8 bulan cuma 7kg je...

harini try pulak bubur nasi + carrot + kentang...
biasa ibu buatkan bubur nasi + kentang je...
ok la kan..dia nak makan....siap frozenkan ada 3 bekas dadih yg tinggi dalam freezer tu...
esok takyah la nak masak hari2 kan...
siap google tgk cara2 frozenkan bubur baby...boleh rupanya yer..caranya sama juga macam susu ibu...
kuarkan dari peti sejuk panaskan dalam microwave...aku takde microwave so..rendam la bekas tu dalam air panas dulu sebelum time nak kasi baby hakim makan kan..

takde la buat banyak2...sikit2 je..
selalu aku buang je bubur berlebihan yg aku buat..
kali ni tak lagi..siap masak blander halus..terus simpan stok untuk hidangan sekali makan dalam bekas dadih...
sorry yer lupa plak nak snap gambor bubur frozen aku tu...


sate memang pebret dia...ye ye o je..macam makan je..jenuh jaga risau tercocok lidi tu...suap xnak pulak tu...

sayang debot ibu ni....

harini debot makan bubur nasi + kentang+carrot yer...
bubur ni aku blend bg hancur kentang n carrot tu...dia lom ada gigi nk kunyah....

senang je nk buat...org kata bubur baby tkyah letak perasa...tp aku letak juga secubit garam....
haritu buat takde letak garam..dia x layan pon..tawaq hebiaq kot kata org utara....ikut korang la kn nk letak ke tidak....

bahan-bahan

5 sb nasi
1 biji kentang -saiz kecil
carrot
secubit garam -optional
air secukupnya

cara-cara:

1)masukkan semua bahan dalam periuk dan masak sehingga nasi kembang...
2)bila dh kembang...tutup api...blend sekejap...
3)tak blend pon takpa..kalo baby  korang leh makan...tuk hakim aku blend sikit..
4)siap masukkan dalam bekas tuk di sejuk bekukan...terus masuk freeze yer...

yg nak kasi baby tu takyah ler freeze kan...biar je dalam piok tu...


No comments:

Post a Comment