KARI IKAN BAWAL(tanpa santan)

 
lama dah teringin nak makan kari ikan bawal ni..buat la sendiri kan..walaupon
aku ni bukan pandai masak kari pon...
almaklumlah dalam setaun tu leh kira la berapa kali je aku masak kari..sebab aku sorang je nak makan..
so takde la kepakaran dalam bab2  gulai ni bak kata orang utara..
 
kalau tak pandai2 godek kelentang kelentung sendiri sapa nak tolong buatkan..
mak jauh..kalo tak leh mintak mak masakkan gulai ikan...mak terar bab2 masak gulai ni..
tapi kali ni gulai aku tak letak santan ler..ala2 kari india/mamak..tapi air tangan melayu la..
resepi pon simple jek..
 
 
 
resepi: sha ahmad
 
bahan-bahan:
1 ekor ikan bawal-dikerat2
2 1/2 sb serbuk kari ikan-aku guna babas(jadikan pes)
2 ulas bawang putih-dihiris
2 ulas bawang merah-dihiris
1 sb halba campur
1 tangkai daun kari
kacang bendi-ikut suka berapa nak letak
sedikit air asam jawa
2 biji tomato-tak letak takde stok
garam secukup rasa
air secukupnya
 
cara-cara:
 
1)tumis bawang putih,bawang merah dan halba campur sehingga naik bau..masukkan daun kari diikuti dengan pes rempah kari ikan babas
2)tumis rempah sehingga pecah minyak..kemudian masukkan air asam jawa secukupnya
3)masukkan air secukupnya..kacau sebati..
4)bila mendidih masukkan  bendi dan ikan...masak sehingga bendi lembut..perasakan dengan garam
5)dah siap leh makan dah...
 
 
~~~SELAMAT MENCUBA~~~

No comments:

Post a Comment