peria goreng udang...

 
ramai yang tak suka makan peria kan...sebab rasanya pahit...tapi orang kata pahit tu kan ubat..
nasib la tekak aku boleh terima je ..sebenarnya aku memang tengah amalkan minum jus peria tuk dijadikan penawar diabetis aku ni..kalau boleh nak elak dari kena amik insulin...
tapi kalau hari2 minum pon takleh terima juga tekak ni..nak2 peria katak lagi la pahit...
aku selang selikan...minum jus tu..disamping tu aku buat sayur je tuk menu tgahari aku...
 
 
 
sumber:kak wan (rakan fb)
olahan:sha ahmad
 
bahan-bahan:
1 biji peria-dibuang biji dan potong serong
5-6 ekor udang-dibuang kulit n dipotong kecil
1 sb sos tiram
1/2 cawan air
 
bahan tumbuk:
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
2 biji cili padi(jika suka pedas yer)
 
cara-cara:
1)belah peria dan buang biji..potong serong setiap belahan dan rendam bersama 1 sb garam selama 15-20 minit(untuk mengurangkan rasa pahit peria) kemudian toskan..
2)panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga wangi.masukkan sos tiram dan udang..kacau dan masukkan air..
3)bila mendidih masukkan peria tadi dan gaul rata..kecilkan api dan masak 2-3 minit sehingga peria lembut atau sehingga kering airnya sedikit..
4)perasakan dengan sedikit garam(jangan banyak sos tiram dan masin)
 
 
~~~SELAMAT MENCUBA~~~
 

No comments:

Post a Comment