AYAM MASAK KURMA

 
 
 
harini teringin plak nak makan ayam masak kurma..first time masak ayam masak kurma ni...
tetiba plak teringin..
dah 3 hari berturut2 asyik santan je ni..parah huhuhu...
ingatkan susah nak masak kurma ni..upernyer senang jek yer..bahan2 pon tak banyak..lepas juga la n tekak ni..laju harini anak2 aku makan nasi...selalu lauk pedas je..kurma tak pedas..
senang takyah buat dua tiga jenis lauk tuk diaorang plak..
resepi ni aku search kat pakcik google jek...tapi aku dah combine kan dengan dua tiga resepi
mengikut selera n memudahkan keje aku...jom tengok resepi yang aku gunakan..cari kelapa takde plak kat kedai..last2 guna je la santan kotak..
 
 
 
bahan-bahan:
1/2 ekor ayam-cuci n potong ikut kita ler..
1 biji tomato-potong 2
1 biji cili merah-belah dua
1 biji cili hijau-belah 2
1 biji bawang besar-belah 4
3 biji kentang-belah 4
1 kotak kecil santan
2 1/2 sudu besar penuh rempah kurma adabi(jadikan pes)
 
bahan tumis:
kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih dan buah pelaga
 
bahan kisar halus:
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
3 biji buah keras
 
 
 
cara-cara:
1)panaskan minyak.tumis bahan tumis(4 sekawan) dan bahan kisar sehingga wangi
2)kemudian masukkan rempah kurma yang dicampurkan sedikit air
3)masukkan sedikit air,kentang,bawang besar dan ayam
4)masak sehingga kentang dan ayam empuk
5)bila ayam dan kentang dah empuk masukkan santan dan garam..
6)setelah mendidih dan cukup rasa..masukkan tomato dan cili hijau/merah
7)dah siap..boleh dihidangkan
 
 
INFO~~~FUNGSI BUAH KERAS ADALAH UNTUK MEMEKATKAN KUAH DALAM MASAKAN~~~
 
 
 
~~~SELAMAT MENCUBA~~~
 
 
 
 
 

1 comment: