cucur udang juadah iftar ramadhan ke 6

 
menu yang wajib ada dalam senarai bulan ramadhan...
cucuq udang ni...tiap2 taun mesti nak kena juga cucuq udang pebret aku yang leper2 garig ni..dah dekat nak buka baru aku goring...makan panas2...
kali ni kucai takde..sumbat je la mana yang ada...
dulu masa sekolah rendah makcik kantin selalu buat cucur camni..memang menjadi pebret aku sejak dulu la..tambah2 plak bila dia letak panas2 wow!!! terangkat ler..cicah n sos..tapi kat kantin sekolah dia tak letak udang...sekadar taugeh n tauge je tak salah aku..tapi tetap terangkat...
 
skang wat sendiri la..leh letak macam2 dalam tu ikut tekak...
aku buat ni memang tak pernag ada sukatan la..main campak2 je..bukan susah pon...senang bangat
 
 
resepi:sha ahmad
 
bahan-bahan:
tepung gandum
tauge
kucai-tak letak takde stok
isi udang -dipotong kecil2
bawang besar-diracik dadu kecil
sedikit serbuk kunyit
garam
air secukupnya
 
cara-cara:
1)masukkan je semua bahan kedalam mangkuk kecuali air..kacau sebatikan
2)masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau sebati..agak2 ler korang nak adunan cucur korang tu cair ke pekat...aku buat tak cair sangat n tak pekat sangat...
3)panaskan minyak..sendukkan leper2 je dalam kuali..agar dia garing ..aku tak suka tebal2..
ikut tekak korang la yer..
 

No comments:

Post a Comment