cornflakes bermadu

 
yang ni memang menjadi pebret la...kalo adap 1 balang sambil tengok tv tak sedar dah abih ni..taun lepas tak sempat nak buat..bz nau duk gentel kuih bazar ramadhan...taun ni ku capaikan hasrat nak buat juga..Alhamdulillah..tercapai juga...walaupon tah sempat ke tak aku jamah raya ni..tapi aku buat juga...
yang penting aku dah jamah semua kuih2 raya yang aku buat sebelum besalin..sekurang2nya takde la kempunan kot hehehe...
mulanya minta tolong anak dara kesayangan aku tolong taburkan ceri..lom abis satu dulang dah boring..last2 dia lena je..aku juga la buat sorang2 sampai abis..sambil ditemani baby dalam perut ni...
selagi lom raya n lom besalin ada je kuih raya yang aku nak buat...biar beratur je sekut2 raya..kalo takde yang bertandang kerumah pon raya ni..sekurang2nya anak2 aku ada kudapan nak kunyah lepas raya nanti..sampaikan cik abang kata sudah2 la tu..dah nak beranak dah..bila masa nak makan tu...
tak kesah la..kalo aku tak makan pon anak2 kesayangan aku tolong abihkan..yang aku buat sume pebret diaorang juga...

 
yang ni lom bakar lagi...
 
resepi olahan:sha ahmad
 
bahan A:
200gm butter/mentega
1/2 cawan brown sugar
1 cawan madu
 
bahan B:
500gm cornflakes(hancurkan sedikit)
1 cawan almond nib-disangai
sedikit ceri merah dan hijau-dipotong kecil
 
hiasan
 
mangkuk kertas secukupnya
ceri merah/hijau potong kecil
 
cara-cara:
 
1)panaskan bahan A sehingga butter cair..setelah itu masukkan bahan B dan gaul rata
2)sudukan kedalam mangkuk kertas dan taburkan sedikit ceri merah dan hijau...(aku dah campurkan sekali dalam cornflakes tadi..so taburkan sikit2 je la bagi Nampak menarik
3)bakar dalam oven selama 8-10 minit dengan suhu 160'
4)sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara
 
~~~~SELAMAT MENCUBA~~~~

No comments:

Post a Comment