cendawan kukur @ kulat sisir


Nama saintifiknya ialah Schizophyllun Commune. Ia merupakan sejenis cendawan klasik yang mudah ditemui pada kayu mati terutamanya batang kayu getah dan lain-lain. Sifatnya yang lasak memudahkan ia tumbuh dan tidak memerlukan penjagaan rapi. Ia mengandungi Schizophyllan iaitu bahan di dalam ubat antitumor dan kanser. Ia juga membantu meningkatkan sistem imuniti tubuh, antiradang,antibakteria,antiparasit dan melindungi hati.

cendawan segar yang baru dipetik boleh terus dimasak dan amat enak.jika cendawan ini nak disimpan ianya perlu dijemur sehingga kering dan bolehlah disimpan.cendawan kukur kering perlu direndam dahulu dengan air bersih untuk mengembangkannya semula sebelum dimasak.
cendawan ini berbentuk kulit kerang dimana ia mempunyai pangkal yang melekat pada batang kayu dengan kuat.warna cendawan kukur adalah kelabu coklat keputihan bergantung kepada jenis kayu dan habitat kelilingnya
 
ehsan google
 
cendawan yang baru dipetik dari pokok mati
 
 
menu dari cendawan kukur saya..masak lemak
 
 

4 comments:

  1. wen memang penggemar cendawan. hehe dan ini salah satu pabret wen. hehe btw salam kenal. dtg dari blog Fariz ni... hehe... sedang mencari kenalan baru dalam dunia blog.

    ReplyDelete
  2. REPLY :

    betul..betul..betul...blog akak camne plak..cerkomen sikit hehehe

    herm rasa fariz okey je ..... takde ape-apa yang menyulitkan dalam blog ni...

    tapi kan lapar la tengok gambar tomato tuh :(

    ReplyDelete
  3. wen..akak penggemar cendawan tiram je..yang ni kureng sikit..cik abang je gemar nau cendawan ni..FIL plak rajin kutip kat pokok cendawan ni..
    tq sudi follow blog akak yer
    sama ler kita pon baru juga..
    salam perkenalan..

    ReplyDelete