ROTI JALA @ ROTI KIRAI

 
dah lama tak buat roti jala ni..atau dulunya aku panggil  roti kirai..kalo roti jala mesti tak lengkap
kalo takde kari..buat rotinyer rajin..nak buat kari tu yang malas
bukan malas apa..semata2 nak makan n roti jala jek..hehehe
sebab cik abang aku bukan nyer penggemar kari..ni pon
kari semalam yang mak aku masak..masa dia kat umah aku..lauknya dah abis..tinggal kuahnya je..
nak di buang sayang...apa yang boleh aku buat..leh cicah n roti jala..ambil ubi kentang 2 biji..carrot pastu dadukan n rebus je la bagi lembut..pastu aku panaskan la kejap dengan kari..tambah garam sikit..dah leh makan n roti jala aku...nak tengok resepi roti jala aku tak..kalo nak tengok ler...jom..sebelum tu korang layan la gambar2 ni dulu..sebab aku memang suka letak gambar banyak2 n besar2..satu kepuasan bagi aku
 


 
olahan:sha ahmad
 
bahan-bahan:
3 cawan tepung gandum
2 1/2 sb minyak masak
1 sk garam
sedikit pewarna kesukaan(aku letak ijo plak kalini)
1 biji telur
2 1/2 cawan air/santan/susu segar(aku guna santan kotak+air)
 
 
cara-cara:
1)blendkan semua bahan  diatas sehingga sebati n tapiskan adunan(aku guna whisk jek pastu aku tapis)
2)gunakan non stik pan n jala ler kat atasnya(walaupon aku guna non stik pan aku tetap sapu minyak sikit atasnyer..
 
kalau ikut resepi kat atas adunannya agak pekat..aku gunakan 3 cawan santan + air..cairkan sikit...senang nak kuar dari acuan roti jala..ikut korang la nak camna kan..




~~~SELAMAT MENCUBA~~~

No comments:

Post a Comment