selamat berpantang

harini dah 5 hari aku start berpantang...pantang cara aku la kan...moden version hehehe...yang mana boleh ikut aku ikut ler...bab makan buat masa ni memang aku berpantang la...pantang pon sendiri je..takde orang yang nak tolong jagakan..takde la nak bermanja dengan sapa2...dari bab masak,makan mandikan baby sendiri je la...gunakan je la pengalaman yang lepas2 buat panduan berpantang kali ni...

masak,

cik hubby aku ni rajinnya 1 hari je..lepas tu dah hilang rajinnya nak masakkan tuk aku...kejamnyer...huhuhu...nak taknak..gunakan la kekuatan yang ada kan...nak berdiri lama tak boleh...so masak la yang paling simple..janji tak berdiri lama kat dapur tu..maklum la baru sangat..belum seminggu pon...bab makan aku tak kesah sangat pon..janji boleh isi perut...anak ikan goring,lada hitam n nasi panas pon dah memadai tuk mengalas perut n tenaga nak jaga baby n nyusukan baby...

jamu,

buat masa ni memang takde amik sebarang jamu la...lagipon baby still jaundice...baby baru lahir mesti tak dapat lari dari jaundice ni...termasuk la baby kecik aku ni...aduiii..sian pulak duk kena cucuk amik darah hari2...buat masa ni mana yang boleh diusahakan untuk kurangkan kuning dia..aku buat je...

berurut,

dah selesai dah berurut..harini hari ketiga aku berurut...bertungku lom la...tungku besi lupa nak amik kat mak..guna tungku tu sodap..berat..terasa sikit sikit letak atas perut..tungku moden yang berempah ni macam tak rasa pon...bau rempah je yang naik..

luka,

Alhamdulillah..besalin kali ni takde yang berjait..takde luka yang besar..takat luka kecil je..hanya perlu letakkan ubat luka je...langkah pon laju la sikit...leh la bergerak kedapur...nak duduk2 pon takde la takut2...walaupon takde jahitan..nak ketandas tetap aku hati2...kat luar memang takde luka..dalaman siapa yang tau...nama pon berpantang..kita pantang je la dulu...buang air pon takde la meneran bagai..masih pakai bangku kecil walaupon nak buang air yang kecik2 tu...takde la aku redah main cangkung cam orang sehat je..hehehe...benda nak pakai lama wei..jaga la elok2...kalo kita sendiri tak jaga..siapa nak jagakan untuk kita...

beruntung la badan kalau dalam pantang ada yang tolong jagakan...takpa la..nak buat macamna..jaga je la diri sendiri...lagi pon bukan anak pertama..itu ini tak tau..nasib juga ada anak2 yang dah besar..boleh juga la diharapkan buat kerja sikit2..tu pon sementara diaorang tengah cuti sekolah ni..esok dah start sekolah..susah la sikit...tinggal la aku ,baby n hero kecik aku tu je..
hero kecik tu apa yang dia boleh tolong..baru 3 taun je..
cik abang selasa ni dah start keje...dah seminggu berlalu dia bercuti sejak aku besalin..
ok la dulu..nak baring2...duduk lama2 pon tak elok juga...baru sangat lagi...
lagipon nak kejutkan sikenit tu isap susu..asyik tido je..kang tak turun pulak kuning dia...

No comments:

Post a Comment